Dag 6

Dag 6 – Min favoritbok

Såhär i efterhand så önskar jag att jag hade ändrat dag 6 till nåt lättare.. Jag läser massor. Jag har alltid en bok på nattuksbordet och en ljudbok laddad i telefonen. Som följd till detta har jag sjukt många favoritböcker och de flesta är fantasyböcker. Att välja en är helt enkelt omöjligt så istället för "min favoritbok" fegar jag ur och skriver om vad jag läser och lyssnar på för tillfället.

Jag läser just nu "Ship of Magic" av Robin Hobb. Innan jag började med den läste jag om hennes trilogi om the Farseers och när jag är klar med Liveship Traders-trilogin ska jag läsa om hennes Tawny Man-trilogi. Jag har inte läst Liveship Traders-trilogin förr, så jag tänkte att när jag ändå skulle läsa om både Farseers och Tawny Man så petade jag in Liveship Traders i mitten, där de ska vara. Det har gått segt med första boken hittills då den är så annorlunda jämfört med både Farseers och Tawny Man. Hon skriver på ett helt annat sätt, det var väldigt förvirrande i början. Men nu har jag börjat tänka på boken annorluna. Istället för att försöka passa in de nya människorna och omgivningarna i samma värld som Farseers utspelar sig i så har jag börjat tänka på den här boken som oberoende de andra trilogierna. Sedan jag började tänka så har det varit mycket roligare att läsa och jag har börjat koncentrera mig mer på karaktärerna, som alltid är viktiga för mig i en bok. Oftast är karaktärerna mycket viktigare för mig än händelserna. En bok kan som har totalt meningslös handling men fantastiska karaktärer är för mig en bra bok.

Den bok jag lyssnar på för tillfället är bok nummer 4 i Sookie Stackhouse-böckerna, Dead to the World. Jag var inte så förtjust i tv-serien och slutade titta någonstans i mitten av andra säsongen men blev nyfiken på böckerna. Nu har jag alltså kommit till fjärde boken och jag älskar dom. Charlaine Harris är väl inte en fantastisk författarinna, hon använder samma uttryck för ofta och skriver lite.. jag vet inte hur man ska beskriva det, men nybörjaraktigt skulle man väl kunna säga. Det känns som att hon skulle ha varit runt 20 när hon skrev dom istället för 50. Men jag älskar karaktärerna, det finns humor och det blir liksom lite lagomt spännannde. Jag sitter inte och håller andan av spänning, men är alltid nyfiken på vad som komma skall och det är väldigt uppfriskande med böcker där det faktiskt händer oförutsedda saker. Nästan vad som helst kan hända när som helst och man är aldrig riktigt beredd på det. Dessutom är det sjukt mycket sexscener. Ibland går jag och lyssnar på stan och helt plötsligt beskrivs (väldigt detaljerat) intensiva sexakter. Det har hänt mer än en gång att jag har gått och rodnat till synes utan anledning. Så, som sammanfattning är jag fast i böckerna och ser fram emot resten av serien.

Jösses vad långt det blev nu, jag är lite trött i huvudet! En kopp kaffe till kanske skulle nog behövas :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0